

- Stop 4de route
- Doe mee overzicht
- Meer over 4de route
- Publicaties
- Rapport continu dalen
- Rapport aantallen
- Zienswijze
- Nieuws
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- Terugblik events
- Nieuwsbrieven
- Over ons
Spoedprocedure luchthavenverkeersbesluit Schiphol
In een Luchthavenverkeersbesluit (LVB) wordt vastgelegd hoeveel vluchten er maximaal zijn toegestaan op een luchthaven. Madlener wil een wijziging van het LVB Schiphol snel er doorheen drukken, om 478.000 vluchten per jaar te legaliseren, gebaseerd op een aanvechtbare ‘Balanced Approach’. Zonder Milieu Effect Rapportage (MER), zonder beroepsmogelijkheid.
Weliswaar heeft de politiek een wetswijziging goedgekeurd waardoor beroep tegen dit LVB mogelijk wordt, maar deze is nog niet van kracht. Dit LVB zal krimp van het aantal vluchten tot een aanvaardbaar niveau moeilijk maken.
Dien je zienswijze in tot 31 maart!
Tot en met 31 maart kunnen zienswijzen worden ingediend over deze spoedprocedure en dit LVB. Stop4deroute heeft deze zienswijze ingediend.
Hier Luchthavenverkeerbesluit Schiphol | Platform Participatie is informatie te vinden over het LVB en hier Zienswijzen formulier Luchthavenverkeerbesluit Schiphol kunt u tot 31 maart uw zienswijze indienen.
Maak daarvoor gerust gebruik van onze zienswijze.
Samengevat vinden wij:
1. Deze spoedprocedure is voorbarig, onbehoorlijk, mogelijk onrechtmatig en moet stoppen. Een volledige procedure moet worden doorlopen vanwege de grote impact.
2. Het krappe kader van de Balanced Approach (BA) is volstrekt onvoldoende voor het bepalen van het maximale aantal vluchten op Schiphol. Er zijn veel meer aspecten dan geluidhinder.
3. De spoedprocedure wil de illegale situatie rond Schiphol legaliseren door aanpassing van spelregels, zonder oplossing voor omwonenden.
4. Onderzoek en onderbouw eerst met een maatschappelijke kosten-baten analyse (MKBA) wat een ‘Fair Balance’ is tussen belangen van inwoners en luchtvaart voordat je het LVB vastlegt.
5. De reductiedoelen in de Balanced Approach zijn niet onderbouwd. Dat het gaat om krimp van het aantal vluchten is misleiding.
6. Het is juridisch twijfelachtig of de BA gevolgd moet en zelfs mág worden voor Schiphol.