• Invloed op inwoners en gezondheid

    Gaat de vierde route voor geluidsoverlast zorgen?

    Ja, want deze vliegtuigen vliegen er nu nog niet.

     

    Het naderingspunt komt op zo'n 2100-2300 meter hoogte in het zuidoosten van de provincie Utrecht of in het zuidwesten van Gelderland te liggen, ergens tussen Scherpenzeel en Rhenen. Dit is hemelsbreed zo'n ca. 70 km van Schiphol. Idee is dat de vliegtuigen vanaf hier continue dalen en geen gas meer hoeven te geven en daardoor relatief weinig overlast veroorzaken. Je hoort ze natuurlijk wel duidelijk ook omdat geluid in deze regio weinig wegvalt tegen ander omgevingsgeluid. Geluid zit daarnaast niet alleen in de motor, maar ook in de luchtstroming langs het vliegtuig.

    Wat voor invloed heeft geluid op de gezondheid?

    Geluidsoverlast veroorzaakt gezondheidsproblemen als slaapstoornissen, hart- en vaatziekten en cognitieve functiestoornissen bij kinderen (zie link voor meer info). Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is geluidshinder na luchtverontreiniging/ fijnstof de grootste milieugerelateerde oorzaak van gezondheidsproblemen.

    Bij de berekening van geluidsoverlast rondom Schiphol wordtgebruikgemaakt van het gemiddelde geluidsniveau (Lden). Met andere woorden, het betreft het geluid van de gehele dag, inclusief de piekmomenten. Desalniettemin ondervind je voornamelijk hinder van deze piekmomenten (Lmax).

     

    Er wordt gevreesd voor overlast (Lmax) van tot zo'n 65-70 decibel door de vierde route. Uit onderzoek blijkt dat bij een belasting van 48 decibel 15 procent van de mensen daar (ernstige) hinder van ondervindt. Bij 53 decibel geldt dat voor ruim een kwart van de mensen. Een belasting van 58 decibel, vergelijkbaar met een draaiende wasdroger, bezorgt 41 procent overlast (bron: De Volkskrant - Schiphol: het succes en de schade). Voor een goede nachtrust kunnen de meeste mensen niet meer dan 35 decibel ervaren.

     

    Bronnen:
    www.vliegtuiggeluid.nl
    https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2019-0201.pdf

    Hoe zit het met de invloed van (ultra)fijnstof op de gezondheid?

    Geen idee, in de plan-MER was het niet mogelijk om de gezondheidseffecten in kaart te brengen. Het RIVM heeft wel onderzoek gedaan naar de blootstelling aan ultrafijn stof van vliegtuigen rond Schiphol. De WHO verklaart dat er een duidelijk kwantitatief verband bestaat tussen blootstelling aan fijnstof en sterftecijfers in de bevolking.

    Meer lezen?

    Waarom mag ergens wel een nieuwe vliegroute komen met 55 tot 58 dB geluid, terwijl een nieuw te plaatsen warmtepomp maar 40 dB op de perceelsgrens mag geven in de nacht?

    Voor de luchtvaart worden legio uitzonderingen gemaakt. Schiphol opereert al geruime tijd zonder natuurvergunning; de luchtvaart hoeft bijvoorbeeld niet op hetzelfde tempo haar CO2-uitstoot te reduceren als de rest van de maatschappij.