Stel je vraag via Luchtvaart in de toekomst

Stel je vraag over de vierde route via het platform Luchtvaart in de toekomst om je betrokkenheid en zorgen te laten zien. De overheid móet antwoorden.

Categorie Geluidshinder

Wat zou u willen zeggen tegen mensen die plotseling een aanvliegroute (buis) over hun hoofd gepland zien en geconfronteerd gaan worden met een grote toename van geluidshinder?

Varianten

"Hoe zou u reageren op mensen die plotseling te horen krijgen dat er een nieuwe aanvliegroute boven hun huis komt, waardoor ze te maken krijgen met een aanzienlijke toename van geluidsoverlast?"

"Wat zou uw boodschap zijn aan bewoners die onverwachts worden geconfronteerd met een nieuwe aanvliegroute en een sterke toename van geluidshinder?"

"Hoe zou u omgaan met de zorgen van mensen die plotseling onder een geplande aanvliegroute komen te wonen en daardoor veel meer geluidsoverlast ervaren?"


Wanneer wordt er eindelijk eens onderzoek gedaan naar de ervaring van geluidshinder door kinderen en wat de effecten daarvan zijn op hun welzijn en ontwikkeling?

Varianten

 "Wanneer wordt er eindelijk serieus onderzoek gedaan naar de impact van geluidsoverlast op kinderen en hoe dit hun welzijn en ontwikkeling beïnvloedt?"

"Waarom wordt er nog geen grondig onderzoek uitgevoerd naar hoe kinderen geluidshinder ervaren en wat de gevolgen daarvan zijn voor hun welzijn en groei?"

"Wanneer wordt er begonnen met onderzoek naar de ervaring van geluidsoverlast door kinderen en de effecten daarvan op hun mentale en fysieke ontwikkeling?"

Zijn er scenario’s uitgewerkt waarmee de huidige ervaren geluidshinder (zoals gemeten door RIVM of GGD) echt betekenisvol kan worden teruggedrongen, bijvoorbeeld met 50%, 75% of 90%? Wat zou hiervoor nodig zijn?

Varianten

"Zijn er al scenario's ontwikkeld die de huidige geluidsoverlast aanzienlijk kunnen verminderen, bijvoorbeeld met 50%, 75% of zelfs 90%? Wat is daarvoor nodig?"

"Bestaan er uitgewerkte plannen om de geluidshinder echt drastisch terug te dringen, bijvoorbeeld met 50%, 75% of 90%? Welke maatregelen zouden daarvoor genomen moeten worden?"

"Zijn er strategieën bedacht waarmee de huidige geluidsoverlast effectief kan worden gereduceerd, bijvoorbeeld met 50% tot 90%? Wat zou daarvoor nodig zijn aan technologie, beleid of andere oplossingen?"


Wat zou er voor nodig zijn om het overvliegen van stiltegebieden in NL te voorkomen, technisch en wettelijk gezien?

Varianten

"Wat is er technisch en juridisch nodig om het vliegen over stiltegebieden volledig te vermijden?"

"Welke technische en wettelijke maatregelen zijn vereist om te voorkomen dat vliegtuigen over stiltegebieden vliegen?"

"Wat zou er op technisch en juridisch vlak moeten gebeuren om het vliegen over stiltegebieden te stoppen?"


Hoog overvliegende vliegtuigen uit met name Frankfurt, Parijs en Luik geven in rustige omgevingen veel geluidshinder in een breed gebied. Wat is het perspectief dat deze overlast door technologische ontwikkeling zal verminderen?

Varianten

"Wat is het vooruitzicht dat technologische ontwikkelingen de geluidshinder van hoog overvliegende vliegtuigen, met name vanuit Frankfurt, Parijs en Luik, in stille gebieden zullen verminderen?"

"Hoe waarschijnlijk is het dat technologische innovaties de geluidsoverlast van hoog overvliegende vliegtuigen, vooral vanuit Frankfurt, Parijs en Luik, in rustige omgevingen zullen verlagen?"

"Welke technologische vooruitgang kan de geluidshinder van hoog overvliegende vliegtuigen, voornamelijk afkomstig uit Frankfurt, Parijs en Luik, in brede stille gebieden helpen verminderen?"


Categorie Klimaat

Wat gaan we doen als het niet lukt om voldoende duurzame brandstof (SAF) te produceren om de verduurzamingsambitie van de luchtvaart te realiseren, zoals recente onderzoeken suggereren?

 Varianten

"Wat is het plan als we er niet in slagen voldoende duurzame brandstoffen te produceren om de verduurzamingsdoelen van de luchtvaart te halen, zoals recente studies aangeven?"

"Wat zullen we doen als het niet lukt om voldoende duurzame brandstoffen te produceren om de luchtvaartsector te verduurzamen, zoals uit recente onderzoeken blijkt?"

"Wat gebeurt er als de productie van duurzame brandstoffen onvoldoende blijkt te zijn om de verduurzamingsambities van de luchtvaart te verwezenlijken, zoals onderzoeken recent suggereren?"

In welke mate houden de plannen voor verduurzaming van de luchtvaart rekening met de niet-CO2-effecten van de uitstoot van straalvliegtuigen die voor onze regio drie keer zo groot is als die van de CO2 zelf? Zal de luchtvaart in deze zin ook netto 0 uitstoot kennen in 2050?

Varianten

"In hoeverre wordt in de plannen voor verduurzaming van de luchtvaart rekening gehouden met de niet-CO2-effecten van straalvliegtuigen, die in onze regio drie keer zo groot zijn als de CO2-uitstoot zelf? Zal de luchtvaart tegen 2050 ook in deze zin netto nul uitstoot bereiken?"

"Hoe wordt er in de verduurzamingsplannen van de luchtvaart rekening gehouden met de niet-CO2-effecten van straalvliegtuigen, waarvan de impact in onze regio drie keer groter is dan die van CO2? Kan de luchtvaart tegen 2050 ook wat betreft deze uitstoot netto nul bereiken?"

"In welke mate wordt in de verduurzamingsplannen van de luchtvaart rekening gehouden met de niet-CO2-effecten van vliegtuiguitstoot, die voor onze regio drie keer zo groot zijn als die van CO2? Wordt netto nul uitstoot tegen 2050 ook voor deze effecten beoogd?"


Categorie Luchtruim

Bieden de huidige en de voorziene nieuwe luchtruimindeling ruimte voor alternatieven voor straalvliegtuigen, zoals bijvoorbeeld luchtschepen (bijv. Hybrid Air Vehicles)?

"Biedt de huidige en geplande herindeling van het luchtruim ruimte voor alternatieve luchtvaartuigen, zoals luchtschepen of hybride luchtvoertuigen (bijv. Hybrid Air Vehicles)?"

"Is er in de huidige en toekomstige luchtruimindeling plaats voor alternatieven voor straalvliegtuigen, zoals bijvoorbeeld luchtschepen of hybride luchtvaartuigen?"

"Voorziet de herindeling van het luchtruim in mogelijkheden voor nieuwe luchtvaarttechnologieën, zoals luchtschepen (bijv. Hybrid Air Vehicles), als alternatief voor straalvliegtuigen?"

Categorie Gezondheid

Hoe kan door gebruik van andere brandstoffen de uitstoot van schadelijke stoffen als aromaten en ultrafijnstof worden verminderd? Hoe kan worden gezorgd dat deze zo snel mogelijk verplicht worden?

"Hoe kunnen andere brandstoffen de uitstoot van schadelijke stoffen zoals aromaten en ultrafijnstof verminderen, en welke stappen kunnen worden ondernomen om het gebruik ervan zo snel mogelijk verplicht te stellen?"

"Op welke manier kan het gebruik van alternatieve brandstoffen de uitstoot van schadelijke stoffen zoals aromaten en ultrafijnstof terugdringen, en hoe kunnen deze verplicht worden ingevoerd?"

"Hoe kan door de inzet van alternatieve brandstoffen de uitstoot van stoffen zoals aromaten en ultrafijnstof worden beperkt, en wat is nodig om het gebruik ervan zo snel mogelijk verplicht te maken?"

Wat betekenen de conclusies van de Belgische Hoge Gezondheidsraad over de gezondheidskundige noodzaak om nachtvluchten op Zaventem te verbieden voor Schiphol? Kunnen hun conclusies naar de Nederlandse situatie worden vertaald? Zo nee, waarom niet?

 "Wat zijn de implicaties van de conclusies van de Belgische Hoge Gezondheidsraad over de gezondheidskundige noodzaak om nachtvluchten op Zaventem te verbieden voor Schiphol? Kunnen deze conclusies worden toegepast op de Nederlandse situatie, en zo nee, wat zijn de redenen hiervoor?"

"Welke betekenis hebben de bevindingen van de Belgische Hoge Gezondheidsraad over het verbod op nachtvluchten op Zaventem voor Schiphol? Zijn deze conclusies ook relevant voor Nederland, en zo niet, wat zijn de achterliggende redenen?"

"Wat houden de conclusies van de Belgische Hoge Gezondheidsraad over de noodzaak van een verbod op nachtvluchten op Zaventem in voor Schiphol? Kunnen deze conclusies worden vertaald naar de Nederlandse context, en zo niet, waarom niet?"