Consequenties van de vierde route

 

* Het aantal van 120 vliegtuigen is achterhaald. Analyse van vluchtgevens laat zien dat waarschijnlijk een verkeerde voorstelling van zaken is gegeven. Klik hier voor de analyse

De vierde route gaat negatieve invloed hebben op inwoners en hun gezondheid, de lokale economie, natuur, milieu en klimaat.

Invloed op inwoners en hun gezondheid: Behalve dat geluid van vliegtuigen vervelend is heeft het negatieve effecten op de gezondheid. Daarnaast is er de uitstoot van meer dan 50 zeer zorgwekkende stoffen zoals benzeen en (ultra)fijnstof die worden uitgestoten. Meer lezen.

Invloed op natuur: Er komt stikstof vrij die ervoor zorgt dat de natuur achteruit gaat. Dit terwijl de luchtvaart 95% van de uitstoot aan stikstof niet mee hoeft te rekenen van onze overheid. Boeren en bouwsector let op: deze uitstoot is er wel! Meer lezen.

Invloed op milieu: Schiphol hoeft maar 0,1% van zijn uitstoot te melden aan de omgevingsdienst. Op het moment wordt onderzoek gegaan naar grote hoeveelheden PFOS dankzij Schiphol. Meer lezen.

Invloed op klimaat: De vierde route zou rechtstreeks vliegen mogelijk maken en CO2 uitstoot schelen. Op een vlucht van 1000, 2000 of 6000 kilometer is deze reductie verwaarloosbaar. Meer lezen.

Er wordt gesproken over eerlijker verdelen van de overlast. Niemand gaat merkbaar minder overlast krijgen doordat de luchtvaart kan en gaat groeien. Plus er komt een nieuwe groep gehinderden bij.

De herindeling in eerste plaats over capaciteit, oftewel groei van de luchtvaart. Dit is ook te lezen in de planMER (pagina 96 halverwege). Hier staat: "Tegelijkertijd moet worden vermeld dat de Luchtruimherziening in relatief grote mate bijdraagt aan het realiseren van capaciteit voor de groei van de luchtvaart, maar in mindere mate aan de in de Luchtvaartnota beoogde duurzaamheid en leefbaarheid."

Tegen een fabriek die wil groeien, maar geen vergunning heeft en die te veel herrie en kankerverwekkende stoffen uitstoot zeg je toch: "Zorg dat je een vergunning krijgt en reduceer je herrie en uitstoot!". Tegen de fabriek Schiphol wordt echter gezegd door de overheid: "Weet je wat, we verspreiden je uitstoot en overlast over Nederland en dan kan je nog groeien ook."

Wij (kerngroep Stop4deroute) zijn van mening dat de problemen in de luchtvaart bij de kern moeten worden aangepakt. Krimp van de luchtvaart is ons inziens de enige manier waarop inwoners, natuur, milieu en klimaat minder last krijgen. Onder alle routes! 

Mogelijkheden liggen onder meer in het loslaten van de hub-functie, het belasten van kerosine (inkomsten zouden mooi doorgezet kunnen worden naar verlaging van kosten voor woon-werkverkeer) en alternatieven als de internationale hogesnelheidstrein aantrekkelijk maken.