Op een zonnige zaterdagochtend verzamelden bijna 300 bezorgde burgers zich onder het bollendak van Utrecht Centraal Station om hun stem te laten horen tegen de voorgestelde vierde aanvliegroute. De route zet een nieuwe grote groep mensen in de herrie en uitstoot van kankerverwekkende stoffen. Ook direct omwonenden zijn niet geholpen met de plannen; de route kan krimp tegenhouden in de balanced approach en zet de deur naar groei van de luchtvaart wagenwijd open. De enige manier om hinder van nu op te lossen is krimp van de luchtvaart.
Diverse sprekers kwamen aan het woord, terwijl de kinderen zich konden vermaken in de kinderhoek. De bijeenkomst begon met een krachtige opening van Jan Boesen (bewoner gemeente Stichtse Vecht) die zijn persoonlijke ervaring deelde over hoe zijn rustige omgeving verstoord raakte door toenemende geluidsoverlast van vliegtuigen. Daarna sprak Peter van Thienen over de harde meer wetenschappelijke feiten over het effect van meer vliegtuigen op gezondheid, natuur en milieu. Ook belichtte hij rapporten die aantonen dat het economisch belang van de luchtvaart structureel wordt overschat, dat er juist weinig voordeel is voor Nederland en dat de maatschappelijke verliezen groot zijn, denk aan gezondheidsschade ook bij kinderen, aan woningen die niet kunnen worden gebouwd, impact op natuur en boeren door de enorme hoeveelheden stikstof die de luchtvaart uitstoot. De belangen van kLM en Schiphol als overstapplek (hub) in Europa wegen niet op tegen het welzijn van de burgers en de schade die het aanricht.
Politici zoals Olger van Dijk (NSC) en Ines Kostić (Partij voor de Dieren) beloofden de zorgen van de burgers serieus te nemen in hun werk in de Tweede Kamer. Olger van Dijk wees nog op de motie die onlangs aangenomen is in de Tweede Kamer waarin een onafhankelijke adviescommissie naar het nut en noodzaak van de route is voorgesteld; een commissie met bewoners en experts. Ines Kostić vertelde over een motie vanuit haar partij om de route af te gelasten. Helaas heeft deze het net niet gered, maar dat wil niet zeggen dat het de volgende keer niet lukt gaf ze aan. Overlast van de luchtvaart heeft overeenkomsten met de problemen bij Tatasteel waar ook geen rekening gehouden wordt met het welzijn van de omwonenden.
Ook kwamen nog lokale vertegenwoordigers van Provincie Utrecht en Gemeente Utrechtse Heuvelrug aan het woord. Respectievelijk Esther Postema en Paul Blom spraken namens de partijen GroenLinks en Partij voor de Dieren. Ze toonden hun eenheid in het verzet tegen de voorgestelde route.
Lenneke Kok, initiatiefneemster van Stop4deroute, deelde haar persoonlijke bezorgdheid, en riep op tot actie tegen de invloedrijke lobby van de luchtvaartsector en de mogelijkheid van verdere groei van Schiphol dankzij de vierde route ten koste van de leefbaarheid, gezondheid, de natuur en het milieu.
Tussendoor werd gerapt en de bijeenkomst werd afgesloten met een mooie tekst van cabaretier Vincent Bijlo die samen met de aanwezigen werd gescandeerd:
"Néderland gezónder zónder gedónder in de lúcht,
mínder vlúchten mínder strépen, héeft u dát nou eéns begrépen,
wáarom móeten we állemaal bóeten voor die náre víerde róute,
née née née née, mínder mínder mínder mínder,
mínder mínder mínder mínder
mínder lúchtvaart lúchtvaarthinder"
Het was een dag van solidariteit en actie tegen de vierde route en voor krimp van de luchtvaart, waarin de stemmen van gewone burgers luider klonken dan ooit tevoren. De nieuwe minister die op het luchtvaartdossier komt, de heer Madlener, heeft voor zijn eerste werkdag de boodschap van Stop4deroute in ieder geval al op zijn bureau.
Er is GEEN draagvlak voor de route!
Wil je ook in actie komen? Zet een bord in de tuin, plak een poster op het raam, of sluit je aan bij een van de lokale groepen. We hebben je hulp hard nodig, want er is veel bereikt maar we zijn er nog lang niet!